Fundacja W Związku Z Rakiem, ul. Nabycińska 19/306, 53-677 Wrocław, NIP: 897-18-07-063

Biegunka i zaparcia podczas chemioterapii

Biegunka i zaparcia podczas chemioterapii

Biegunka i zaparcia podczas chemioterapii

Biegunka i zaparcia mogą być skutkami ubocznymi przyjmowania leków przeciwnowotworowych. Dowiedz się więcej o tych skutkach ubocznych i jak najlepiej sobie z nimi radzić.

Problemy z trawieniem i leki przeciwnowotworowe

Chemioterapia może mieć różny wpływ na układ trawienny.

Niektóre leki mogą wpływać na apetyt lub powodować biegunkę lub zaparcia. Niektóre z nich mogą zwiększać prawdopodobieństwo zgagi (niestrawności).

Istnieje wiele różnych rodzajów leków przeciwnowotworowych i nie wszystkie z nich wpływają na układ trawienny.

Każda chemioterapia powoduje skutki uboczne, ale nie na każdą osobę działają w identyczny sposób.

Nie można z góry stwierdzić, kto będzie miał problemy z układem trawiennym lub jak będą one silne.

Efekty uboczne chemioterapii zależą od:

  • Lek lub połączenie leków, które masz
  • Dawka
  • Indywidualna reakcja na lek
  • Jak zareagowałeś na leczenie farmakologiczne w przeszłości

Umów się na wizytę u swojego lekarza lub pielęgniarki specjalistycznej, jeśli masz zmiany w wypróżnianiu lub martwisz się wpływem leczenia raka na układ trawienny. Istnieją leki, które mogą Ci pomóc zarówno w przypadku biegunki, jak i zaparć. Są też pewne rzeczy, które możesz zrobić, aby sobie pomóc.

Radzenie sobie z biegunką

Biegunka jest częstym skutkiem ubocznym niektórych leków stosowanych w chemioterapii. Niektóre terapie hormonalne lub terapie biologiczne mogą również powodować biegunkę.

W chemioterapii biegunka zwykle występuje w ciągu pierwszych kilku dni po leczeniu. W przypadku innych leków zazwyczaj może wystąpić, jak tylko zaczniesz je przyjmować. Biegunka z niektórych rodzajów chemioterapii może być dość ciężka.

Pamiętaj, że możesz łatwo odwodnić się z powodu dużej biegunki. Ważne jest więc, aby pić dużo. Jeśli nie możesz pić wystarczająco dużo lub myślisz, że tracisz więcej płynów w biegunce niż możesz je zastąpić piciem, musisz poinformować o tym lekarza lub pielęgniarkę. Mogą podać Ci leki, aby spowolnić jelita i pomóc w kontrolowaniu biegunki.

Wskazówki

  • Jedz mniej błonnika (unikaj surowych owoców, soków owocowych, zbóż i warzyw).
  • Pij dużo płynu, aby zastąpić utracony płyn z biegunki.
Radzenie sobie z zaparciami

Leki stosowane w chemioterapii mogą również powodować zaparcia, szczególnie leki chemioterapeutyczne, które wpływają na dostarczanie nerwów do jelita.

Zaparcia mogą być gorsze, jeśli bierzesz środki przeciwbólowe wraz z tego typu chemioterapią.

Przyjmuj łagodne środki przeczyszczające od samego początku, jeśli przyjmujesz leki, o których wiadomo, że powodują zaparcia. Należy poinformować lekarza lub pielęgniarkę o zaparciach trwających dłużej niż 3 dni. Zaparcie jest łatwiejsze do rozwiązania, jeśli jest leczone wcześnie.

Może również pomóc pić dużo płynów i jeść jak najwięcej świeżych owoców i warzyw. Jeśli nie możesz zarządzać jedzeniem, nie martw się zbytnio, ale upewnij się, że pijesz dużo płynów.

Wskazówki

  • Jedz więcej błonnika, surowych owoców, zbóż, płynów i warzyw.
  • Sok z suszonych śliwek i gorące napoje mogą pomóc w poprawie pracy jelit.
  • Jeśli nie musisz jeść specjalnej diety, wystarczy dobrze zbilansowana dieta.