Fundacja W Związku Z Rakiem, ul. Nabycińska 19/306, 53-677 Wrocław, NIP: 897-18-07-063

Profilaktyka raka – 7 wskazówek na zmniejszenie ryzyka zachorowania

Profilaktyka raka – 7 wskazówek na zmniejszenie ryzyka zachorowania

Profilaktyka raka – 7 wskazówek na zmniejszenie ryzyka zachorowania 

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) między 30 a 50% wszystkich przypadków raka można zapobiec. Oznacza to, że na nasze szanse na rozwój raka mają ogromny wpływ nasze wybory związane ze stylem życia. Profilaktyka raka, polega na wprowadzeniu prostych zmian. Rozważ więc te porady, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania. 

1. Nie pal 

Jak podaje WHO palenie zabija ok. 6 milionów ludzi rocznie. Jest jednym z głównych czynników ryzyka śmierci z powodu raka. Nie dziwne jest zatem, że profilaktyka raka obejmuje zaprzestanie palenia. Palenie jest powiązane z różnymi rodzajami raka – w tym rak płuc, jamy ustnej, gardła, krtani, trzustki, pęcherza, szyjki macicy i nerek. Nawet jeśli nie palisz, narażenie na bierne palenie może zwiększyć ryzyko raka płuc.

Jeśli potrzebujesz pomocy w rzuceniu palenia, zapytaj swojego lekarza o produkty rzucające palenie i inne strategie rzucenia palenia.

2. Jedz zdrową dietę

Chociaż dokonywanie zdrowych wyborów w sklepie spożywczym i podczas posiłków nie może zagwarantować zapobiegania rakowi, może zmniejszyć ryzyko. Rozważ te wytyczne:

Jedz dużo owoców i warzyw. Oprzyj swoją dietę na owocach, warzywach i innych produktach pochodzenia roślinnego – takich jak produkty pełnoziarniste i fasola.

Unikaj otyłości, wybierając mniej wysokokalorycznych pokarmów, w tym cukrów i tłuszczów pochodzących ze zwierząt.

Jeśli zdecydujesz się pić alkohol, rób to z umiarem . Ryzyko różnych rodzajów raka – w tym raka piersi, jelita grubego, płuc, nerek i wątroby – wzrasta wraz z ilością spożywanego alkoholu i długością czasu regularnego picia.

Ogranicz przetworzone mięso. W raporcie Światowej Organizacji Zdrowia, stwierdzono, że spożywanie dużych ilości przetworzonego mięsa może zwiększyć ryzyko niektórych rodzajów raka.

Ponadto kobiety, które stosują dietę śródziemnomorską uzupełnioną oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia i mieszanymi orzechami, mogą mieć zmniejszone ryzyko raka piersi. Dieta śródziemnomorska koncentruje się głównie na produktach pochodzenia roślinnego, takich jak owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe i orzechy. Ludzie przestrzegający diety śródziemnomorskiej wybierają zdrowe tłuszcze, takie jak oliwa z oliwek, zamiast masła i ryb zamiast czerwonego mięsa.

3. Utrzymuj zdrową wagę i bądź aktywny fizycznie

Istnieje bardzo wiele badań naukowych, które potwierdzają, że otyłość powoduje nieodwracalne uszkodzenia, prowadzące do wielu chorób w tym raka. Ale profilaktyka raka, to nie jedynie zapobieganie samej otyłości, ale i nadwadze oraz samej aktywności fizycznej. 

Utrzymanie zdrowej masy ciała może obniżyć ryzyko różnych rodzajów raka, w tym raka piersi, prostaty, płuc, jelita grubego i nerek.

Liczy się także aktywność fizyczna. Oprócz pomocy w kontrolowaniu masy ciała, sama aktywność fizyczna może obniżyć ryzyko raka piersi i raka jelita grubego.

Dorośli, którzy uczestniczą w jakiejkolwiek aktywności fizycznej, zyskują pewne korzyści zdrowotne. Ale aby uzyskać znaczne korzyści zdrowotne, staraj się uzyskać co najmniej 150 minut tygodniowo umiarkowanej aktywności tlenowej lub 75 minut tygodniowo intensywnej aktywności tlenowej. Możesz także wykonać połączenie umiarkowanej i energicznej aktywności. Jako ogólny cel uwzględnij co najmniej 30 minut aktywności fizycznej w codziennej rutynie – a jeśli możesz zrobić więcej, nawet lepiej.

4. Chroń się przed słońcem

Rak skóry jest jednym z najczęstszych rodzajów raka – i jednym z tych, których można najbardziej uniknąć. Wypróbuj te wskazówki:

Unikaj słońca w południe. Trzymaj się z dala od bezpośredniego słońca między 10 rano a 16 po południu latem, kiedy promienie słoneczne są najsilniejsze. Kiedy jesteś na zewnątrz, staraj się przebywać w cieniu. Pomagają też okulary przeciwsłoneczne i kapelusz z szerokim rondem.

Zakryj odsłonięte obszary. Noś ubrania, które zakrywają jak najwięcej skóry. Wybierz jasne kolory, które odbijają więcej promieniowania ultrafioletowego.

Nie oszczędzaj na filtrze przeciwsłonecznym. Używaj kremów przeciwsłonecznych o szerokim spektrum działania z SPF co najmniej 30. Obficie nakładaj filtry przeciwsłoneczne i stosuj ponownie co dwie godziny – lub częściej, jeśli pływasz lub pocisz się.

Unikaj solarium. Są tak samo szkodliwe jak naturalne światło słoneczne.

5. Zaszczep się

Profilaktyka raka obejmuje ochronę przed niektórymi infekcjami wirusowymi. Porozmawiaj ze swoim lekarzem na temat szczepień przeciwko:

Wirusowe zapalenie wątroby typu B. Wirusowe zapalenie wątroby typu B może zwiększać ryzyko zachorowania na raka wątroby. Szczepionka przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B jest zalecana dla niektórych dorosłych wysokiego ryzyka – takich jak osoby aktywne seksualnie, ale nie w wzajemnie monogamicznym związku, osoby z zakażeniami przenoszonymi drogą płciową, osoby stosujące leki dożylne, mężczyźni uprawiający seks z mężczyznami oraz opieka zdrowotna lub pracownicy bezpieczeństwa publicznego, którzy mogą być narażeni na zakażoną krew lub płyny ustrojowe.

Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV). HPV jest wirusem przenoszonym drogą płciową, który może prowadzić do raka szyjki macicy i innych narządów płciowych, a także raka płaskonabłonkowego głowy i szyi. Szczepionka przeciwko HPV jest zalecana dla młodych dziewcząt i chłopców w wieku. 

6. Unikaj ryzykownych zachowań

Inną skuteczną taktyką zapobiegania nowotworom jest unikanie ryzykownych zachowań, które mogą prowadzić do infekcji, które z kolei mogą zwiększać ryzyko raka. Na przykład:

Praktykuj bezpieczny seks. Ogranicz liczbę partnerów seksualnych i używaj prezerwatywy podczas seksu. Im więcej partnerów seksualnych masz w życiu, tym większe jest prawdopodobieństwo zarażenia się chorobą przenoszoną drogą płciową – taką jak HIV lub HPV. Ludzie zarażeni wirusem HIV lub AIDS mają wyższe ryzyko raka odbytu, wątroby i płuc. HPV jest najczęściej związany z rakiem szyjki macicy, ale może również zwiększać ryzyko raka odbytu, penisa, gardła, sromu i pochwy.

Uważaj na igły. Udostępnianie igieł osobom używającym dożylnie może prowadzić do zakażenia wirusem HIV, a także zapalenia wątroby typu B i zapalenia wątroby typu C – co może zwiększać ryzyko raka wątroby. Jeśli decydujesz się na tatuaż, zawsze wybieraj specjalistyczne studio i zwróć uwagę na sterylność sprzętu. 

7. Uzyskaj regularną opiekę medyczną

Profilaktyka raka to regularna samokontrola i badania przesiewowe różnych rodzajów nowotworów – takich jak rak skóry, jelita grubego, szyjki macicy i piersi – mogą zwiększyć szanse wczesnego wykrycia raka, a leczenie najprawdopodobniej zakończy się sukcesem. Zapytaj swojego lekarza o najlepszy dla Ciebie harmonogram badań przesiewowych w kierunku raka.

W bardzo wielu przypadkach, można by było uniknąć zachorowania na raka. Jest całkiem możliwe, że uniknęlibyśmy ponad połowy zgonów z powodu raka – gdyby nikt z tych osób nie palił tytoniu i gdyby wszyscy podjęli kroki w celu poprawy swojego zdrowia. 

Ale czy istnieje sposób, aby zagwarantować, że Ty lub Twoi bliscy nie zachorujecie na raka? Jak dotąd nie znaleziono niczego, co mogłoby zapobiec każdemu przypadkowi raka. W tej chwili wiemy, że istnieją sposoby zapobiegania wielu przypadkom raka w dużych grupach ludzi. Na przykład prawie cały rak szyjki macicy jest spowodowany przez HPV. Wirus został również powiązany z nowotworami sromu, pochwy, penisa, odbytu i gardła. 

Dla osób, które nie palą i nie mają HPV, najważniejsze czynniki ryzyka raka, które można zmienić, to masa ciała, dieta i aktywność fizyczna. Czy profilaktyka raka nie jest warta naszego zdrowia?